ο εθελοντισμός είναι μικρές καθημερινές πράξεις αλληλεγγύης
Εισαγωγικό κείμενο: Εκπαιδευτικοί της ομάδας μας συμμετείχαν στις επιμορφωτικές συναντήσεις και στο διεθνές συνέδριο στο πλαίσιο “Join in and make a change”-ERASMUS+/ΚΑ3. Τους ευχαριστούμε για τη δημιουργική συμμετοχή και μοιραζόμαστε τις εντυπώσεις τους.

Join in and make a change”,

Online Διεθνές συνέδριο, 21-24 Οκτωβρίου, Λιουμπλιάνα-Σλοβενία

Η ομάδα των εκπαιδευτικών της “Σχεδίας στην πόλη” συμμετέχει με εργαστήρια και παρουσιάσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο διαδικτυακό Διεθνές Συνέδριο για τη συμπερίληψη και το Δράμα στην εκπαίδευση που διοργανώνει η TAKA TUKA, επικεφαλής φορέας του έργου Join in and make a change” - ERASMUS+/ΚΑ3.

Το συνέδριο περιλαμβάνει ενδιάφερουσες εισηγήσεις για τη σύγχρονη παιδαγωγική πραγματικότητα, σεμινάρια και παρουσιάσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων από παιδαγωγούς που έλαβαν μέρος στις επιμορφώσεις  καθ' όλη τη διάρκεια του έργου.

Ευχαριστούμε τους εκπαιδευτικούς της ομάδας μας για τα προγράμματα που προετοίμασαν. 

Το εκπαιδευτικό υλικό θα συμπεριληφθεί στο handbook που πρόκειται να εκδοθεί ως το τέλος του έτους και θα περιλαμβάνει θεωρητικές προσεγγίσεις για τη συμπερίληψη, το Εκπαιδευτικό Δράμα και τη δημιουργική μάθηση, ιδέες για παιχνίδια και δραστηριότητες στην τάξη και σχέδια Εκπαιδευτικού Δράματος. 

Η “Σχεδία στην πόλη” είναι εταίρος σε αυτό το τριετές ευρωπαϊκό έργο (2019-2021) με στόχο να συνεισφέρει στην ανταλλαγή καλών πρακτικών για τη συμπερίληψη στο σχολείο και τη συμβολή του Εκπαιδευτικού Δράματος.

Τον Σεπτέμβριο (20-24.09.21) ήμασταν στη Λιουμπλιάνα για επιμόρφωση και επισκέψεις σε σχολεία. Στην αποστολή συμμετείχαν 5 εκπαιδευτικοί οι οποίοι είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο κατάρτισης και παιδαγωγικής υποστήριξης στο Εκπαιδευτικό Δράμα και τη δημιουργική μάθηση μέσα από το πρίσμα της συμπερίληψης. 

Μοιράζονται μαζί μας τις εντυπώσεις τους από αυτό το ταξίδι.

 

Επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών, Λιουμπλιάνα 20-24 Σεπτεμβρίου 2021, εντυπώσεις

Από το  πρόγραμμα ανταλλαγής “Join Ιn and Μake a Change" αποκόμισα μια εποικοδομητική εμπειρία γνωριμίας με την ομάδα Taka Tuka η οποία έχει πολύχρονη δράση στο χώρο της αναπηρίας και ειδικότερα στον χώρο των κωφών. Είχα  την ευκαιρία να γνωρίσω τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου κωφών, την εφαρμογή εκπαιδευτικού δράματος  στο σχολείο τους, αλλά παράλληλα και τον τρόπο λειτουργίας και χρήση του εκπαιδευτικού δράματος ως μάθημα κορμού, στο σχολείο τυπικής εκπαίδευσης, το οποίο συμπεριλαμβάνει στα τμήματα του παιδιά με αυτισμό και κινητικές αναπηρίες. Αυτό που μου άρεσε είναι η  εμπειρία να διδαχτώ και να συμμετέχω στα βιωματικά εργαστήρια του εκπαιδευτικού δράματος από κορυφαίους καθηγητές από την Αγγλία, Τσεχία, Πολωνία καθώς και να ανταλλάξω στο τέλος του σεμιναρίου καλές πρακτικές και δημιουργικές ιδέες  με εκπαιδευτικούς από τις χώρες συμμετοχής. Το όμορφο κλίμα σε όλη τη διάρκεια της ανταλλαγής  δημιούργησε σχέσεις φιλίας μεταξύ μας, έτσι ώστε τίποτα δεν δυσκόλεψε το ταξίδι στην δημιουργική μάθηση. Κλείνοντας, το μήνυμα το οποίο θα ήθελα να αφήσω είναι ότι το εκπαιδευτικό δράμα ενώνει εκπαιδευτικούς και μαθητές μέσα από καλές πρακτικές κάτω από την ομπρέλα της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης.

Μαρία Βασιλικά, γυμνάστρια, μετ. ειδικής αγωγής

 

Θεωρώ εξαιρετική την ευκαιρία που είχα να παρακολουθήσω τα εργαστήρια για μια εβδομάδα στη Λιουμπλιάνα και να γνωρίσω ξεχωριστούς δασκάλους και προσωπικότητες του θεάτρου και ειδικά του δράματος στην εκπαίδευση. Η επίσκεψη και παρακολούθηση μαθημάτων στο σχολείο Κωφών (που είναι ουσιαστικά ειδικό σχολείο και περισσότερο απευθύνεται σε παιδιά που δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το κανονικό σχολείο ανεξάρτητα αναπηρίας) όσο και στο "κανονικό" "ιδιωτικό" Καθολικό σχολείο ήταν μια μοναδική εμπειρία. Με χαρά άκουσα τα σχετικά με τον ρόλο της εκπαίδευσης εστιάζοντας στις δυνατότητες και ευκαιρίες και λιγότερο στους περιορισμούς και τους κινδύνους. Επίσης, στην κατανόηση της αβεβαιότητας με θετικό πρόσημο και στον ρόλο της μάθησης καθώς ζούμε σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ασχολούμενος με την εργασιακή ένταξη ανθρώπων από ευάλωτες ομάδες, είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τόσο το κατάστημα της Σχολής Κωφών όσο και το εστιατόριο που απασχολούσε στην πλειοψηφία του προσωπικού του, ανθρώπους με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος. Θα έλεγα ότι η μετακίνηση Θεσσαλονίκη - Λιουμπλιάνα, είχε μια μικρή ταλαιπωρία, σε ένα πολύ όμορφο ταξίδι. Θεωρώ κρίμα που η πανδημία αποτέλεσε εμπόδιο για να γίνουν οι δια ζώσης συναντήσεις του προγράμματος αυτού, το περασμένο διάστημα. 

Αθανάσιος Μακρής, εκπαιδευτής μη τυπικής μάθησης

 

Προσεγγίζοντας το τέλος ενός πολύ ενδιαφέροντος προγράμματος για τη Συμπερίληψη και το Δράμα στην Εκπαίδευση, τι καλύτερο από μια δια ζώσης συνάντηση, που τόσο μας έλειψε λόγω της πανδημίας και μάλιστα στη Λουμπλιάνα, σε ένα σεμινάριο που έφερε κοντά όλους τους εταίρους του προγράμματος. Ξεχωριστοί εκπαιδευτές και εργαστήρια, ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ εκπαιδευτικών, επί τόπου παρακολούθηση σε τάξεις ιδιαίτερων σχολείων όπου εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν τεχνικές δράματος, ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες για τα ΑΜΕΑ, πλαισίωσαν μια εβδομάδα πολύ γεμάτη με ερεθίσματα, νέες εικόνες και καλή παρέα. Πήραμε μια γεύση από την εκπαίδευση της Σλοβενίας, για  τον τόπο, την φιλοξενία  και τον πολιτισμό της. Το πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερα στριμωγμένο, αλλά εποικοδομητικό και ανανεωτικό και γύρισα έχοντας νέες παραστάσεις και μεγαλύτερη εξοικείωση με χρήσιμα εργαλεία και δραστηριότητες, πρόκληση για βιωματικές και συνεργατικές  προσεγγίσεις στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις τάξεις μου.  Δύσκολο να ξεχωρίσω κάτι από το ψηφιδωτό αυτού του όμορφου ταξιδιού, που είχα την τύχη να συμμετέχω. Μια πινελιά που ζήλεψα, π.χ. είναι η κουρτίνα-αυλαία στην μικρή τάξη της Μίτα, στο Σχολείο Κωφών, που την μεταμόρφωνε σε θεατρική σκηνή. Όπως είπε κάποιος κάθε ώρα στην τάξη αποτελεί και μια νέα θεατρική παράσταση. Νοιώθω, λοιπόν, πως μπορώ να εμπλουτίσω με επιπλέον πινελιές και χρώμα τη δική μου αφήγηση και δρώμενο γαλλικών ή εργαστήριο δεξιοτήτων. 

Καλλιόπη Ξανθοπούλου, καθηγήτρια γαλλικών στην Α/θμια εκπαίδευση

 

Ήταν μια υπέροχη εβδομάδα γεμάτη εντυπώσεις, γνώσεις και γνωριμίες.

Έφυγα με καινούργιες ιδέες για να της χρησιμοποιήσω στην δουλειά μου.

Πολλές οι ώρες καθημερινά. Η κούραση της ημέρας κάποιες φορές δεν βοηθούσε να παρακολουθώ και ένιωσα ότι έχασα κάποιο κομμάτι από αυτά που άκουγα και έβλεπα. Όλα τα workshop μου έδωσαν ιδέες που μπορώ να χρησιμοποιήσω στην δουλειά μου.

Υπέροχη εβδομάδα, ευχαριστώ πολύ που συμμετείχα, περιμένω την επόμενη συνάντηση μας με καινούργιες ιδέες.

Βαλασία Βουδούρη, νηπιαγωγός – Δημοτικό Βρεφοκομείο Θεσσαλονίκης

 

Το ταξίδι στη Λιουμπλιάνα ήταν για μένα μια εμπειρία που επισφράγισε την εδώ και χρόνια επιθυμία μου να αισθανθώ σίγουρη για τον εαυτό μου και να χρησιμοποιήσω περισσότερο το Δράμα μέσα στις τάξεις μου. Μια επιθυμία που ξεκίνησε πολύ καιρό  πριν παρακολουθώντας σεμινάρια και επιμορφώσεις και κορυφώθηκε θα έλεγα πέρυσι με την επιμόρφωση μας στη “Σχεδία στην Πόλη”, στο πλαίσιο του προγράμματος “Join In and Make A change”.

Η εμπειρία ήταν μια ευτυχής συγκυρία πολλών πραγμάτων θα έλεγα. Αρχικά η ομάδα των συναδέλφων που ταξιδέψαμε είχε μια σύμπνοια και μια θετική διάθεση για δημιουργία, συνεργασία και επικοινωνία. Οι καλές πρακτικές που μοιραστήκαμε με τους Ευρωπαίους εταίρους-συνάδελφους την τελευταία ημέρα ήταν μια απόλυτα εποικοδομητική εμπειρία, βλέποντας στην ουσία την πρακτική εφαρμογή του Εκπαιδευτικού Δράματος μέσα στην τάξη μέσα από πληθώρα ιδεών και σχεδίων. Νομίζω πως ήταν και αυτό που μου άρεσε περισσότερο: αυτή η ανταλλαγή εμπειριών που διανθίστηκε με πολύ γέλιο και διασκέδαση. Τα εργαστήρια (workshop) του Chris Cooper, Adam Jagello Rusilowski, Lucia Svabova, Radka Svobodova και φυσικά της δικής μας Αργυρώς Σκίτσα ήταν άκρως ενδιαφέροντα με ποικιλία τεχνικών και ιδεών. Νιώσαμε για λίγο κι εμείς μαθητές κι αυτό είναι σπουδαίο για έναν εκπαιδευτικό. Και οι διαλέξεις όμως από τους Chris Cooper, Adam Jagello Rusilowski και Zvonimir Peranic με τα στατιστικά του έργου είχαν το δικό τους ενδιαφέρον, καθώς η θεωρητική πλευρά αποτελεί τη βάση για την πράξη. Τέλος οι επισκέψεις στα σχολεία, το Σχολείο Κωφών και ένα Δημοτικό Σχολείο και η παρακολούθηση μαθήματος από τις Σλοβένες συναδέλφους μας έδωσαν μια ιδέα για το πώς γίνεται το μάθημα μέσα σε τάξεις που έχουν στόχο τη συμπερίληψη. 

Αυτά που πήρα μαζί μου από αυτό το ταξίδι είναι ο ενθουσιασμός για τις τεχνικές και τις ιδέες που είδα και η λαχτάρα να τις εφαρμόσω με τους μαθητές μου. Νομίζω πως η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι ιδανική για να προσεγγίσεις όλα τα παιδιά μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και το Εκπαιδευτικό Δράμα και να πετύχεις σε μεγάλο βαθμό τη συμπερίληψη. Νομίζω πως στο μέλλον αυτές οι τεχνικές θα είναι όλο και πιο χρήσιμες καθώς οι τάξεις μας γίνονται όλο και πιο “πολύχρωμες” και για να φτιάξουμε ένα έργο τέχνης (και αγάπης για εμάς τους εκπαιδευτικούς) χρειαζόμαστε όλα τα χρώματα!

Μαρία Βλαχοπούλου, καθήγητρια Αγγλικών στην Α/θμια Εκπαίδευση