Εισαγωγικό κείμενο: Με χαρά ξεκινάμε το πρόγραμμα «Νέοι παιδαγωγοί σε δράση» με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση. Περιλαμβάνει δημιουργικές δράσεις στις κοινότητες Διαβατών, Καλοχωρίου και Σίνδου του Δήμου Δέλτα. Πόσα γνωρίζουμε όμως για αυτές τις περιοχές; Συλλέξαμε πληροφορίες και μιλήσαμε με εκπαιδευτικούς που ζουν και εργάζονται εκεί.  

Μια βόλτα στη δυτική πλευρά της πόλης – Διαβατά,  Καλοχώρι, Σίνδος

“Νέοι παιδαγωγοί σε δράση”

με την υποστήριξη του Κοινωφελούς  Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση

 

 

Με ιδιαίτερη χαρά ξεκινάμε το καινούργιο μας πρόγραμμα "Νέοι παιδαγωγοί σε δράση" με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση, μετά από αναγκαστική αναβολή, λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια σειρά εκπαιδευτικών δράσεων για παιδιά, γονείς και παππούδες στις κοινότητες Διαβατών, Καλοχωρίου και Σίνδου του Δήμου Δέλτα.

Πόσα γνωρίζουμε όμως για αυτές τις περιοχές στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης; Κάναμε μια μικρή έρευνα και καταγράψαμε σημαντικές πληροφορίες που ίσως δεν είναι τόσο γνωστές. Επίσης μιλήσαμε με εκπαιδευτικούς που ζουν και εργάζονται στις παραπάνω κοινότητες. 

 

Μια σύντομη παρουσίαση

Η Καλλιτεχνική Παιδαγωγική Ομάδα “Σχεδία στην πόλη” ξεκινά το νέο προγράμμα “Νέοι παιδαγωγοί σε δράση” με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ι.Σ. Λάτση.

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί από τον Σεπτέμβριο έως και τον Δεκέμβριο στις κοινότητες Διαβατών, Καλοχωρίου και Σίνδου του Δήμου Δέλτα.

Περιλαμβάνει μια δέσμη δράσεων στις τρεις κοινότητες με:

  • Εργαστήρια για παιδιά, γονείς και παππούδες/γιαγιάδες, που συνδυάζουν παραδοσιακές τέχνες (ψηφιδωτό, υφαντική) και νέες τεχνολογίες (ρομποτική).
  • Βιωματικό εργαστήριο για τις ανθρώπινες σχέσεις και τα δικαιώματα - εκπαιδευιτκό πρόγραμμα για παιδιά δημοτικού.
  • Ανοιχτές ημερίδες σε κάθε κοινότητα με θέμα τις σχέσεις γονέων-παιδιών και τη διαχείριση συγκρούσεων και προβλημάτων επικοινωνίας.
  • Εκδήλωση/γιορτή κοινότητας σε κάθε κοινότητα με διαδραστικά παιχνίδια και καλλιτεχνική παράσταση.

Το πρόγραμμα «Νέοι παιδαγωγοί σε δράση» αρχικά είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2020, αλλά λόγω της πανδημίας αναγκαστήκαμε να το αναβάλουμε.

Πλέον με ιδιαίτερη χαρά προγραμματίζουμε να ξεκινήσουν οι δια ζώσεις δράσεις το φθινόπωρο του 2021, τηρώντας τις υγειονομικές οδηγίες.

Σκοπός του προγράμματος είναι να προσφέρει δημιουργικές δράσεις εκπαίδευσης και συμπερίληψης σε παιδιά, γονείς και παππούδες. Επίσης να αναπτυχθεί ένας εποικοδομητικός διάλογος και ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών και καλών πρακτικών με τους φορείς των τοπικών κοινοτήτων.

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρήσαμε σημαντικό να μάθουμε περισσότερα για αυτές τις περιοχές, να γνωρίσουμε την ιστορία τους, περιβαλλοντικά και πολιτιστικά στοιχεία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε κοινότητας. Παράλληλα έχει ιδιαίτερη αξία για μας να ακούσουμε τους ανθρώπους που ζουν στις κοινότητες και κυρίως να συνομιλήσουμε με εκπαιδευτικούς, μιας και η ματιά της "Σχεδίας στην πόλη" είναι πάντα στραμμένη προς τα παιδιά και τους νέους. 

Κάναμε μια μικρή έρευνα και καταγράψαμε σημαντικές πληροφορίες που ίσως δεν είναι τόσο γνωστές. 

Επίσης μιλήσαμε με εκπαιδευτικούς που ζουν και εργάζονται στις παραπάνω κοινότητες. 

Ευχαριστούμε θερμά τη Μαρία Βλαχοπούλου, τον Γιάννη Θεοδώρου και την Ευαγγελία Γιώργογλου για τον χρόνο τους και τις σύντομες συνεντεύξεις που μας παραχώρησαν. 

Απολαύστε μαζί μας μια βόλτα στη δυτική πλευρά τις πόλης...

 

Διαβατά, Γιάννης Θεοδώρου, νηπιαγωγός στο 3ο νηπιαγωγείο Διαβατών

  • Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινότητας που εργάζεστε;

Είναι μια κοινωνία πολυπολιτισμική, με έντονα στοιχεία των ντόπιων Ελλήνων καθώς και των Ρομά, Αλβανών και Παλιννοστούντων Ποντίων κατοίκων, οικονομικών μεταναστών και προσφύγων. Φυσικά υπάρχουν έντονες επιρροές και από τις φυλακές της περιοχής.

  

  • Ποια κύρια προβλήματα εντοπίζετε;

Υπάρχει πρόβλημα στην κατανόηση της ελληνικής γλώσσας από τους νέους κατοίκους άλλων χωρών, έλλειψη κοινωνικής συνοχής λόγω διαφορετικής καταγωγής και κουλτούρας. Αυτό συχνά οδηγεί σε ανασφάλεια, καχυποψία και πολλές φορές σε αρνητική διάθεση συνεργασίας με τους "ξένους".

Ειδικά για τα σχολεία της περιοχής είναι απαραίτητη πλέον η βελτίωση κτιριακών υποδομών. Επίσης χρειάζονται και ειδικοί συνεργάτες στα σχολεία (ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι και καθηγητές/τριες ξένων γλωσσών) με στόχο τη μαθησιακή υποστήριξη και κυρίως την συμπερίληψη. 

 

  • Έχουν οι νέοι και τα παιδιά ευκαιρίες δημιουργικής έκφρασης, ψυχαγωγίας και μάθησης πέρα από το σχολείο; Οι νέοι έχουν επαγγελματικές ευκαιρίες στην περιοχή τους;

Υπάρχουν λίγες ευκαιρίες δημιουργικής έκφρασης, μάθησης και ψυχαγωγίας, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους/τις νέους/ες της περιοχής. Κυρίως απασχολούνται σε αθλητικούς συλλόγους και σε ΚΔΑΠ (Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης για Παιδιά).

Επίσης είναι λίγες οι επαγγελματικές ευκαιρίες, κυρίως για όσους ασχολούνται ως τεχνίτες ή ως εργάτες/εργάτριες χωρίς εξειδίκευση. 

 

  • Μοιραστείτε την εμπειρία σας ως δάσκαλος στο σχολείο της περιοχής:

Όταν καταφέρεις να συνεργαστείς με ειλικρίνεια και αγάπη με παιδιά και γονείς, υπάρχει μεγάλη συμμετοχή σε όλα όσα κάνουμε ως σχολείο. Προσπαθούν για το καλύτερο για τα παιδιά τους με θετική διάθεση, ακομη και αν οικονομικά δεν είναι σε καλή κατάσταση! Δυστυχώς εξαίρεση στην ενεργή συμμετοχή με διάρκεια, αποτελούν οι Ρομά και γι' αυτό καταβάλλουμε ιδιαίτερες προσπάθειες στήριξης των οικογενειών και αλλαγής νοοτροπίας απέναντι στο σχολείο και στην αξία της εκπαίδευσης γενικότερα. 

 

  • Το δικό σας σχόλιο...

Με κατάρτιση, στήριξη και καλή στόχευση μπορούμε να βελτιώσουμε πάρα πολλά!

Υπάρχει συνολικά θετική διάθεση όταν οι γονείς βλέπουν το έργο μας και αυτό φέρνει αλληλοστήριξη – συνεργασία !

 

Καλοχώρι - Μαρία Βλαχοπούλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ06 στο 1ο & 2ο δημοτικό σχολείο Καλοχωρίου, μόνιμη κάτοικος 

  • Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινότητας που ζείτε και εργάζεστε;

Καλοχώρι, το χωριό μου!
Το Καλοχώρι είναι ένα μέρος με προσφυγική ιστορία. Όπως αναφέρει στο βιβλίο του “Ο συνοικισμός Καλοχωρίου (Κασκάρκας)” ο Χρήστος Μουκατατζής, πρώην Πρόεδρος τη Κοινότητας Καλοχωρίου (1975-1986): “Το Καλοχώρι εμφανίστηκε στο προσκήνιο της ιστορίας με το αρχικό όνομα Κασκάρκα ή Κασκαρίκα ύστερα από τις αιματηρές ρήξεις και τις βίαιες αλλαγές που συντελέστηκαν στην πρώτη εικοσαετία του περασμένου αιώνα στον γεωγραφικό χώρο των Βαλκανίων και την εθνική μας συμφορά που την ακολούθησε (1922). Η γέννησή του οφείλεται στη συγκυριακή εγκατάσταση ανθρώπων που υπήρξαν θύματα του ξεριζωμού από τις προγονικές μικρασιατικές, θρακικές και ανατολικορωμυλιώτικες εστίες.”
Το Καλοχώρι τις προηγούμενες δεκαετίες θεωρούνταν μια υποβαθμισμένη περιοχή λόγω της θέση του κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Την κατάσταση επιβάρυνε και η δημιουργία της βιομηχανικής περιοχής γύρω από αυτό και η μόλυνση της ατμόσφαιρας και των υδάτων που έφερε μαζί της. Παράλληλα όμως έφερε και την μετακίνηση πολλών κατοίκων από άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης σε αυτό. Στην περιοχή εγαταστάθηκαν επίσης κατα τη δεκαετία του ‘90 και οικογενειες οικονομικών μεταναστών αλβανικής καταγωγής, που σήμερα έχουν ενσωματωθεί πλήρως στην κοινωνία του. Λίγα χρόνια πριν (2016-2017), κατά τη διάρκεια της προσφυγικής κρίσης, μεταφέρθηκαν στην περιοχή και πρόσφυγες με καταγωγή από το Αφγανισταν και τη Συρία, οι οποίοι όμως μετεγκαταστάθηκαν πέρυσι. Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την ένταξη του Καλοχωρίου στο Δίκτυο οικολογικών περιοχών της Ευρώπης Natura 2000 και την προστασία του από τη διεθνή Σύμβαση Ραμσάρ για τους υγρότοπους, γίνονται προσπάθειες ανάπτυξης του οικοτουρισμού της περιοχής και ο περίφημος Κόκκινος Δρόμος της λιμνοθάλασσας με τα φλαμίνγκο του αποτελεί δημοφιλή προορισμό για περιπατητές, φυσιολάτρεις και φωτογράφους. Σημαντική είναι η συνεισφορά της εθελοντικής ομάδας Εχεδώρου Φύσις που συμβάλλει στη διοργάνωση πολλών δρώμενων και για την προστασία της περιοχής αλλά και για την παρουσίαση της ανεξάντλητης ομορφιάς της στο ευρύτερο κοινό.

 

  • Ποια κύρια προβλήματα εντοπίζετε;

Τα κύρια προβλήματα του χωριού είναι η μόλυνση από την ευρύτερη βιομηχανική περιοχή, η έλλειψη χώρων πρασίνου και αναψυχής και η έλλειψη πρωτοβουλιών για την ευαισθητοποίηση των κατοίκων σχετικά με θέματα που αφορούν τον τόπο τους καθώς και την ενσωμάτωση της παράδοσης και της ιστορίας του χωριού στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Γίνονται σποραδικές προσπάθειες αλλά κυρίως από εθελοντές και ενεργούς πολίτες.

 

  • Έχουν οι νέοι και τα παιδιά ευκαιρίες δημιουργικής έκφρασης, ψυχαγωγίας και μάθησης πέρα από το σχολείο; Οι νέοι έχουν επαγγελματικές ευκαιρίες στην περιοχή τους; 

 Στο Καλοχώρι λειτουργούν τρεις αθλητικοί σύλλογοι και τα παιδιά καθώς και οι έφηβοι μπορούν να ασχοληθούν με το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, τη ρυθμική και το ταε-κβον-ντο. Και οι τρεις σύλλογοι είναι ενεργοί και με αρκετές διακρίσεις. Επίσης λειτουργούν 2 ΚΔΑΠ καθώς και η τοπική βιβλιοθήκη. Οι νέοι μην έχοντας ευκαιρίες δημιουργικής απασχόλησης στον τόπο τους, συνήθως επιλέγουν λύσεις μακριά από αυτόν κυρίως για τη διασκέδαση τους. Όσον αφορά στις επαγγελματικές ευκαιρίες υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας στην περιοχή και τελευταία παρατηρούνται και προσπάθειες νεανικής επιχειρηματικότητας, κατά κύριο λόγο στον χώρο της εστίασης.
Οι μαθητές στα σχολεία του Καλοχωρίου προέρχονται στην πλειοψηφία τους από γηγενείς, οικογένειες μεταναστών αλβανικής καταγωγής μεσαίου εισοδήματος. Επίσης υπάρχουν μαθητές Ρομά, κάτοικοι του οικισμού Αγία Σοφίας της περιοχής των Διαβατών.
Οι περιπτώσεις μαθητών με ανάγκη παράλληλης στήριξης είναι αρκετές, λειτουργούν τμήματα υποδοχής ΖΕΠ και στα δυο σχολεία και το μαθησιακό επίπεδο των μαθητών είναι σε γενικές γραμμές καλό. Δεν παρουσιάζονται συχνά περιστατικά εκφοβισμού ή παραβατικής συμπεριφοράς που χρήζουν περαιτέρω μέτρων και η συνεργασία των γονέων με το σχολείο είναι ικανοποιητική. Οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων είναι αρκετά δραστήριοι.

 

  • Μοιραστείτε την εμπειρία σας ως δάσκαλα στο σχολείο της περιοχής:

Η προσωπική μου εμπειρία και από τα δύο σχολεία είναι αρκετά θετική, αν και λόγω ειδικότητάς μου (καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας), δεν έχω τη συνεργασία που θα ήθελα με τους γονείς, αλλά θέλω να συνεχίσω να διδάσκω εδώ καθώς το θεωρώ όμορφο να διδάσκω παιδιά του τόπου μου.

 

 Σίνδος - Ευαγγελία Γιώργογλου, νηπιαγωγός στο 1ο νηπιαγωγείο Σίνδου

  • Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινότητας που ζείτε και εργάζεστε;

Ζω και εργάζομαι στο Δημοτικό Διαμέρισμα Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα. Ο πληθυσμός της κοινότητας αποτελούνταν από ντόπιους και πρόσφυγες της Ανατολικής Θράκης και της Μικράς Ασίας. Στην συνέχεια προστέθηκαν οι εσωτερικοί μετανάστες και αλλοδαποί, όταν δημιουργήθηκε η βιομηχανική περιοχή, προσφέροντας θέσεις εργασίας. Αύξηση των κατοίκων παρατηρήθηκε με την εγκατάσταση των Τ.Ε.Ι. στην περιοχή.

Τα τελευταία χρόνια προστέθηκαν Δομές προσφύγων από την Συρία και από άλλες πληττόμενες περιοχές.

Οι περισσότεροι κάτοικοι είναι υπάλληλοι ή ελεύθεροι επαγγελματίες και ελάχιστοι σήμερα συνεχίζουν να ασχολούνται με την γεωργία και την κτηνοτροφία.

  • Ποια κύρια προβλήματα εντοπίζετε;

Αλλοτρίωση της συμπεριφοράς των κατοίκων λόγω της  διαφορετικής κουλτούρας και πεποιθήσεων των πολιτών.

Επίσης υπάρχει ιδιάιτερα βεβαρημένη ατμόσφαιρα λόγω των αποβλήτων των βιομηχανιών με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της περιοχής και την επιρροή στην υγεία των κατοίκων.

 

  • Έχουν οι νέοι και τα παιδιά ευκαιρίες δημιουργικής έκφρασης, ψυχαγωγίας και μάθησης πέρα από το σχολείο; Οι νέοι έχουν επαγγελματικές ευκαιρίες στην περιοχή τους; 

Στην περιοχή υπάρχουν διάφορες εξωσχολικες δραστηριοτητες, όπως αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, γυμναστήρια και  χοροδιδασκαλία, ωδείο και εργαστήρια δημιουργικής απασχόλησης.

Η περιοχή προσφέρει στους νέους επαγγελματικές ευκαιρίες με δυνατότητα εξέλιξης.

 

  • Μοιραστείτε την εμπειρία σας ως δάσκαλα στο σχολείο της περιοχής:

Στα σχολεία φοιτούν τα παιδιά όλων των πολιτών της περιοχής ασχέτως της πολιτισμικής κουλτούρας της εκάστοτε οικογένειας. Η μέση οικονομική κατάσταση των κατοίκων, τους επιτρέπει να αναπτύξουν τις δραστηριότητες τους και τα χόμπι τους τόσο για τους ίδιους όσο και για τα παιδιά τους.

 

 

Ένα σύντομο οδοιπορικό στις τρεις κοινότητες

Ο Δήμος Δέλτα προέκυψε από τη συνένωση τριών «Καποδιστριακών δήμων» σύμφωνα με τον νόμο «Καλλικράτη». Οι δήμοι αυτοί είναι της Χαλάστρας, Αξιού και Εχεδώρου. Αποτελείται από εννιά χωριά: Διαβατά, Νέα Μαγνησία, Καλοχώρι, Σίνδος, Χαλάστρα, Ανατολικό, Κύμινα, Νέα Μάλγαρα και Βραχιά. Ο νέος Δήμος καταλαμβάνει έκταση 308,88 τ.χλμ και ο μόνιμος πληθυσμός του, σύμφωνα με την Απογραφή του 2011, ανέρχεται σε 45.839 κατοίκους. Έδρα του νέου δήμου ορίστηκε η Σίνδος, όπου βρίσκονται η Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης και το ΔΙΠΑΕ με έδρα τη Θεσσαλονίκη (πρώην ΑΤΕΙΘ).

Τα Διαβατά 

Τα Διαβατά βρίσκονται βορειοδυτικά της Θεσσαλονίκης. Επί Τουρκοκρατίας ονομάζονταν Δουδουλάρ και ήταν τσιφλίκι του Σκεντέρ πασά. Το Dudular ήταν τούρκικο τσιφλίκι ευρισκόμενο δυτικά του Χαρμάνκιοι και βόρεια του αμαξιτού δρόμου Θεσσαλονίκης-Γιαννιτσών. Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση η ονομασία του οικισμού προέρχεται από τον τούρκικο γυναικείο τίτλο “Dudu” (όμορφη κυρά), τον οποίο έφερε κάποια επώνυμη μουσουλμάνα κάτοικός του. Άγνωστο είναι αν το Ντούντουλαρ έχει κάποια σχέση με τον δημοφιλή λαϊκό χορό “ντούντουλο”, ο οποίος χορευόταν σε διάφορα μέρη της Μακεδονίας και της Θεσσαλίας, κυρίως την τρίτη ημέρα του Πάσχα, με τη δοξασία ότι εμπεριείχε το στοιχείο επίκλησης της βροχής. Κατά το σχολικό έτος 1894-1895 στο ελληνικό Γραμματοδιδασκαλείο του Ντούντουλαρ φοιτούσαν 14 μαθητές και δίδασκε ένας δάσκαλος. Το 1906 το Γραμματοδιδασκαλείο του οικισμού ήταν βουλγάρικο και φοιτούσαν σ’ αυτό 20 μαθητές. Στις αρχές του 20ου αιώνα το Ντούντουλαρ ανήκε στην ιδιοκτησία του Σκενδέρ πασά και κατοικούνταν από 26 βουλγάρικες οικογένειες, που αριθμούσαν 156 κατοίκους.

Μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης το 1923 εγκαταστάθηκαν στα Διαβατά Έλληνες από τη Μικρά Ασία (Ιωνία) καθώς και Αρμενόφωνοι Καυκάσιοι (Έλληνες προερχόμενοι από το Ερζιγκιάν της Μικράς Ασίας). Οι εγκατασταθέντες πρόσφυγες ανέρχονταν σε 562 άτομα.

Μετονομάστηκε σε Διαβατά το 1926, λόγω της θέσης του που το καθιστά συγκοινωνιακό κόμβο, από την Επιτροπεία Τοπωνυμιών της Ελλάδος. Σήμερα τα Διαβατά αποτελούν το δεύτερο μεγαλύτερο πληθυσμιακό κέντρο του Δήμου Δέλτα, μετά την πρωτεύουσα του Δήμου, τη Σίνδο.

Το Καλοχώρι

Το Καλοχώρι είναι αμιγής προσφυγικός οικισμός, ο οποίος δημιουργήθηκε στη μέχρι τότε ακατοίκητη περιοχή της Κασκάρκας. Από τους εποίκους του Καλοχωρίου οι περισσότεροι προέρχονταν από την Ανατολική Θράκη, ενώ μερικοί κατάγονταν από το χωριό της Ανατολικής Ρωμυλίας. Από τους Ανατολικοθρακιώτες πρόσφυγες του Καλοχωρίου, 83 οικογένειες κατάγονταν από το Γιουβαλί, 35 οικογένειες από το Μεγάλο Ζαλούφο, 14 οικογένειες από την Αδριανούπολη και 8 οικογένειες κατάγονταν από τη Βιζύη. Οι πρόσφυγες του Μεγάλου Ζάλουφου κατάγονταν από το χωριό Κολωνία της Β. Ηπείρου, απ’ όπου μετοίκησαν οι πρόγονοί τους περί το 16ο αιώνα, με διαταγή του σουλτάνου Σελίμ Β, για να κατασκευάσουν το περίφημο τέμενος “Σελιμιέ” της Αδριανούπολης (1567-1574), που υπήρξε έργο του περιώνυμου Χριστιανού αρχιτέκτονα Σινάν. Η πρώτη ονομασία του Καλοχωρίου ήταν “Κασκάρκα”. Η λέξη αυτή σημαίνει “κεφάλι σε σχήμα τόξου”, έλκει δε την προέλευσή της από τη χήνα, που το κεφάλι της έχει σχήμα τόξου. Η ονομασία Κασκάρκα προσδόθηκε στη συγκεκριμένη περιοχή από τις πολλές αγριόχηνες, που υπήρχαν σ’ αυτήν, καθώς και στην ευρύτερη ελώδη περιοχή των εκβολών του Γαλλικού και του Αξιού. Την ύπαρξη των αγριόχηνων αναφέρει και ο W. Leake, ο οποίος πέρασε από την Κασκάρκα στις αρχές του 19ου αιώνα. Αξιοσημείωτο είναι, ότι νοτιοδυτικά του Καλοχωρίου υφίσταται τοποθεσία με την ονομασία “Χηναρού”.

Η Σίνδος

Αποτελεί αρχαία πόλη που αναφέρεται από τον Ηρόδοτο με σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που σήμερα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους, στη Σίνδο -που τότε ονομάζονταν Τεκελή- έλαβαν χώρα οι διαπραγματεύσεις για την παράδοση της Θεσσαλονίκης.

Το Tekyelu ήταν τούρκικο τσιφλίκι, που άνηκε στο βακούφι του Γαζή Εβρενός μπέη και στο μουκατά των φυλάκων λιβαδιών (koryciyan). Για την προέλευση της ονομασίας του οικισμού υπάρχουν δύο εκδοχές, από τις οποίες η μία θεωρεί, ότι αυτή είναι παράγωγο της τούρκικης λέξης “teke” (μοναστήρι μουσουλμάνων δερβίσηδων) και η άλλη, ότι η ονομασία προέρχεται από την τούρκικη λέξη “tecelli”(τύχη, πεπρωμένο). Η πρώτη εκδοχή στηρίζεται στην πιθανολογία, ότι το Τεκελί αποτελούσε εξάρτημα κάποιου τεκέ της Θεσσαλονίκης, προς τον οποίο οι κάτοικοι του τσιφλικιού κατέβαλαν ένα μέρος από την ετήσια σοδειά των προϊόντων τους, η δε δεύτερη στηρίζεται στη λαϊκή παράδοση που ήθελε το Τεκελί τόπο ιερό και αλώβητο από ασθένειες και κακουχίες.

 Τότε την κατοικούσαν περίπου 60 οικογένειες γηγενών. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταστάθηκαν στην περιοχή 389 ελληνικές προσφυγικές οικογένειες, που αριθμούσαν συνολικά 1.457 άτομα. Συγκεκριμένα στη Σίνδο εγκαταστάθηκαν Έλληνες πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και ειδικότερα από το Χαμζάμπεϊλι της Μαγνησίας, από το Σουσουρλούκι της Προύσας καθώς και από την Ανατολική Θράκη κυρίως από την Βιζύη αλλά και Έλληνες πρόσφυγες από το Σιναπλί της Ανατολικής Ρωμυλίας.

 

Πηγές

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%B9_%CE%98%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82

https://www.dimosdelta.gr/2011/09/30/%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%B9/

https://deltanews.gr/o-dimos-echedorou-gia-na-mathainoun-oi-neoteroi/