Εισαγωγικό κείμενο: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ψυχική ανθεκτικότητα "Αλφαβητάρι των συναισθημάτων" ταξιδεύει πάλι σε δημοτικά σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας. Μέσα από το παιχνίδι μαθαίνουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας και να αντιμετωπίζουμε δυσκολίες της καθημερινής μας ζωής.

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά 6-8 ετών

«Το Αλφαβητάρι των συναισθημάτων»

Παίζουμε και μαθαίνουμε τα συναισθήματά μας

Νοέμβριος 2023 - Απρίλιος 2024

Το ταξίδι αρχίζει ξανά σε δημοτικά σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας

(Εγκεκριμένο από την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας με αρ.15752/ 04-09-2023/)

Η Καλλιτεχνική Παιδαγωγική ομάδα «Σχεδία στην πόλη» δημιούργησε το 2022 το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Αλφαβητάρι των συναισθημάτων» με κύριο σκοπό την συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών και την ενίσχυση της ψυχικής τους  ανθεκτικότητας μετά από την μακρά περίοδο της πανδημίας και των πρωτόγνωρων καταστάσεων που βίωσαν.

Στόχοι

Το πρόγραμμα στοχεύει:
    • στην προαγωγή της ψυχικής υγείας και του ευ ζην των παιδιών,
    • στη βελτίωση δεξιοτήτων όπως ενσυναίσθηση, αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, έκφραση, ενεργητική ακρόαση, κατανόηση και διαχείριση συναισθημάτων και δυσκολιών,
    • στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Περιεχόμενο - μεθοδολογία

Οι μαθητές/τριες και ο/η εκπαιδευτικός της τάξης θα έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν το θέμα μέσα από ποικίλα εκπαιδευτικά εργαλεία. Το πρόγραμμα βασίζεται στη βιωματική διαδικασία με παιχνίδια, εποπτικό υλικό, τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος και πάντα με απώτερο σκοπό τη συμπερίληψη, την αλληλοκατανόηση, την επικοινωνία, τη συνεργασία, τον σεβασμό και την αποδοχή.

Δομή του προγράμματος

  • Το 1ο μέρος του προγράμματος περιλαμβάνει παιχνίδια γνωριμίας και ενεργοποίησης της ομάδας και εισαγωγή στο θέμα «γνωρίζουμε τα συναισθήματα».
  • Στο 2ο μέρος εμβαθύνουμε μέσα από δραστηριότητες βασισμένες σε τεχνικές Εκπαιδευτικού Δράματος. Τα παιδιά, μέσα από την προσέγγιση κοινωνικών ιστοριών και σεναρίων, επεξεργάζονται σκέψεις, μοιράζονται προβληματισμούς και καλλιεργούν την ικανότητα να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και να επιλύουν δυσκολίες της καθημερινής ζωής. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες, σε μικρές ομάδες, συζητούν μια προτεινόμενη ιστορία. Αναγνωρίζουν την κατάσταση, περιγράφουν τους χαρακτήρες (ρόλος στον τοίχο), εντοπίζουν τα συναισθήματα που βιώνουν τα πρόσωπα και προτείνουν τρόπους διαχείρισης της κατάστασης.
  • Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με αναστοχασμό και αξιολόγηση των μαθητών/τριών στον κύκλο και με ερωτηματολόγιο που συμπληρώνει ο/η εκπαιδευτικός.

Υλικό για τον/την  εκπαιδευτικό

Δϊνεται υλικό με προτεινόμενες δραστηριότητες για την εισαγωγή της ομάδας στο θέμα. Μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης προσφέρεται σε κάθε σχολείο το επιτραπέζιο παιχνίδι καθώς και ψηφιακό εγχειρίδιο με πληροφορίες και ιδέες για δραστηριότητες. 

 

Πληροφορίες για την επίσκεψη στο σχολείο

  • Τάξεις: απευθύνεται στις τάξεις Α, Β, Γ, δημοτικού.
  • Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες.
  • Χώρος-υποδομή: Το πρόγραμμα μπορεί να υλοποιηθεί στην τάξη ή σε μεγαλύτερη αίθουσα. Δεν απαιτείται τεχνικός εξοπλισμός.
  • Δυνατότητα επίσκεψης: 1 τμήμα/ σχολείο, κατόπιν συνεννόησης.
  • Πριν την επίσκεψή μας: δίνονται προτεινόμενες σύντομες δραστηριότητες για την προετοιμασία της ομάδας που προαιρετικά μπορεί να υλοποιήσει ο/η εκπαιδευτικός.
  • Στο τέλος της επίσκεψής μας: θα χρειαστούμε μια βεβαίωση για την επίσκεψή μας στο σχολείο όπου θα αναφέρεται ο αριθμός των παιδιών που συμμετείχαν ανά τμήμα.
  • Συνέχεια του προγράμματος: προσφέρεται εγχειρίδιο με προτεινόμενες δραστηριότητες και το επιτραπέζιο παιχνίδι που έχουμε δημιουργήσει με το εποπτικό υλικό του προγράμματος (για το οποίο έχουμε λάβει έγκριση και τη φετινή χρονιά) για περαιτέρω ανάπτυξη του θέματος.
  • Πολιτική GDPR: στα προγράμματά μας ακολουθούμε αυστηρά τους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR) σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και δε δημοσιεύουμε σε καμία περίπτωση φωτογραφίες με τα πρόσωπα των παιδιών.
  • Πρόγραμμα επισκέψεων: τη φετινή χρονιά έχουμε τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε σχετικά περιορισμένο αριθμό επισκέψεων το διάστημα από 15 Νοεμβρίου 2023 έως 20 Απριλίου 2024 σε δημοτικά σχολεία του νομού Θεσσαλονίκης και όμορων νομών καθώς συνεχίζουμε το πρόγραμμα με πόρους της ομάδας μας.
  • Δεν υπάρχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα.

 

Λίγα λόγια για την πορεία του προγράμματος το σχολικό έτος 2022-2023

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε το σχολικό έτος 2022 – 2023 σε σχολικές μονάδες, ΚΔΑΠ και Βιβλιοθήκες σε 6 Περιφερειακές Ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη, Ημαθία, Κιλκίς, Πέλλα, Πιερία, Χαλκιδική) αφού έλαβε έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας και την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας (αρ. 13021/ 03/08/2021). 

Υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της δράσης «Το Αλφαβητάρι των συναισθημάτων»  (το διάστημα Οκτώβριος 2022 - Μάρτιος 2023) με την υποστήριξη του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου στο πλαίσιο του προγράμματος "Σημεία Στήριξης" που συγχρηματοδότησαν 8 Κοινωφελείς Οργανισμοί. Η δράση περιλάμβανε τον σχεδιασμό εκπαιδευτικού επιτραπέζιου παιχνιδιού και εγχειριδίου με δραστηριότητες, επισκέψεις σε σχολεία, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης και Βιβλιοθήκες, βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και γονείς και διαδικτυακές εκπαιδευτικές ημερίδες. Συνολικά συμμετείχαν 446 παιδιά ηλικίας (κατά μέσο όρο) 6-8 ετών ενώ στα σεμινάρια και τις διαδικτυακές ημερίδες συμμετείχαν 495 εκπαιδευτικοί και γονείς.